Begrijpelijke informatie over kraamzorg

Gepubliceerd 22 juni 2023

Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks 29.000 ouders geen of te weinig kraamzorg krijgen. Hierdoor lopen zij een hoger risico op gezondheidsproblemen. Dat moet veranderen. Pharos en Bo Geboortezorg ontwikkelden daarom samen met het Kenniscentrum Kraamzorg een begrijpelijke animatievideo en een beeldverhaal over wat kraamzorg inhoudt.

Deze voorlichtingsmaterialen zijn onderdeel van de ‘klantroute kraamzorg’ die binnenkort wordt gelanceerd. Deze tool zal (gratis) beschikbaar zijn voor zorgprofessionals om kraamzorg toegankelijker te maken.

Begrijpelijke uitleg over kraamzorg
Verloskundigen, jeugdverpleegkundigen en kraamzorgintakers kunnen de animatievideo en het beeldverhaal gebruiken om kraamzorg begrijpelijk aan de cliënt uit te leggen. Zo begrijpen cliënten beter wat de kraamverzorgende voor de cliënt kan betekenen.

Toegankelijke kraamzorg
Bepaalde groepen vrouwen maken te weinig gebruik van kraamzorg. Bijvoorbeeld alleenstaande moeders en gezinnen met een laag opleidingsniveau of een migratieachtergrond. Toch hebben juist gezinnen in kwetsbare situaties extra zorg nodig in het jaar na de bevalling. Geen of weinig kraamzorg heeft invloed op de gezondheid van moeder en kind:

  • Vrouwen die helemaal geen kraamzorg krijgen, maken hogere zorgkosten voor zichzelf in het eerste jaar na de bevalling.
  • Vrouwen die minder dan 24 uur kraamzorg krijgen, hebben niet alleen hogere zorgkosten voor zichzelf, maar ook voor hun kind door gezondheidsklachten na de kraamperiode.

Animatievideo: Miriam en Raf krijgen kraamzorg

Over de animatie
In de start van dit project is er een Kader Doelen Kraamzorg (KDK) ontwikkeld, waarin de kaders van de kraamzorg worden beschreven. Deze zouden de cliënt meer zicht geven op waar de kraamverzorgende voor is opgeleid en wat de kraamverzorgende voor haar kan betekenen. Het KDK is vervolgens vertaald in begrijpelijke informatie in tekst en beeld.

Klantroute kraamzorg
In de klantroute nemen we je mee door zes fases die zwangere vrouwen (en hun eventuele partner) doorlopen: van het begin van de zwangerschap tot en met de kraamzorgweek. De klantroute helpt je als zorgverlener (o.a kraamverzorgenden en zorgconsulenten, verloskundigen, jeugdverpleegkundigen, gynaecologen, huisartsen) om jouw cliënt de informatie over kraamzorg te geven op een manier die bij haar past. De klantroute bestaat uit handige tips en tools die je direct kunt inzetten in je dagelijkse werk.

 

Ook interessant!

Belangrijk! Check jouw gegevens

Maak je dossier tiptop in orde! Jij kunt ons altijd bereiken, maar het is ook belangrijk dat wij jou kunnen bereiken én dat jouw dossier helemaal compleet en correct is. […] Lees meer

Thuisbehandeling met antibioticadrank vragenlijst

Thuisbehandeling met een antibioticadrankje – deel jouw ervaring! Steeds vaker gaan pasgeborenen na de geboorte naar huis met een antibioticadrankje. Waar deze kinderen vroeger in het ziekenhuis een infuuskuur kregen, […] Lees meer

Overmatig huilende baby’s: Kraamkunde podcastaflevering 10

Ontroostbare baby? Wij hebben tips! Er staat weer een gloednieuwe aflevering van de Kraamkunde podcast voor je klaar! Deze keer duiken Fleur en Barbara in een onderwerp dat best wat […] Lees meer

Verschil tussen ‘Acute situaties in het kraambed’ en ‘Acute verloskunde’

In de kraamzorg ontstaan soms acute situaties. Er is verwarring over welke trainingen kraamverzorgenden moet volgen volgens Norm2023 voor verschillende acute situaties in het kraambed en in de verloskunde. Acute […] Lees meer

Geboortezorg-events 2026: ontdek, leer, ontmoet

Goed nieuws! De data én programma’s van twee grote evenementen in de Geboortezorg zijn bekend. De ticketverkoop voor zowel het Geboortezorg Congres als de Geboortezorg Vakdag 2026 is officieel gestart! […] Lees meer

Van Amsterdam tot Eindhoven: Kraamcafé 2025 – Open gesprekken over agressie & de meldcode

📣 Kraamcafé – wat een ervaring! Wat was het geweldig om aanwezig te zijn bij het Kraamcafé! Onze Linda en Barbara hebben op 30 oktober in Amsterdam en 13 november […] Lees meer

Richtlijn publicatie en werkconferentie: Omgaan met taalbarrières

Communiceren met anderstalige gezinnen Publicatie richtlijn Kom je bij een gezin dat geen Nederlands spreekt en begrijpen jullie elkaar niet goed? Dan is er sprake van een taalbarrière. Dit kan […] Lees meer

Infographic: Een baby met een blauwe plek, dat is gek

Een blauwe plek bij een baby? Altijd actie! Een blauwe plek bij een baby die nog niet kan kruipen of lopen, komt bijna nooit voor. Daarom is het belangrijk om […] Lees meer

Wereld Prematurendag 2025: Informatie voor de Kraamzorg

Wereld Prematurendag 2025 Vandaag denken we extra aan alle kleintjes die te vroeg worden geboren — dat zijn er wereldwijd maar liefst 1 op de 10. Prematuren en hun ouders […] Lees meer

Belangrijke informatie voor zzp’ers: AGB-code

Merendeel van de zorgverzekeraars hebben in hun inkoopbeleid voor 2026 opgenomen dat declaraties van zorgen die door zzp’ers zijn uitgevoerd, voorzien moeten zijn van een zorgverlenerscode (AGB-code). Dit geldt ook […] Lees meer