Hoe zorg je voor een goede weerstand?

Gepubliceerd 15 juni 2020

Besmetting met corona kun je niet voorkomen met een gezonde leefstijl. Maar door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, blijft je algehele weerstand zo hoog mogelijk. Met een goede weerstand is je lichaam beter in staat om ziekmakende bacteriën en virussen te bestrijden en word je vaak minder snel of hevig ziek. Mocht je toch ziek worden, dan herstel je meestal sneller.

Door te eten volgens de Schijf van Vijf krijg je alle goede stoffen binnen die je nodig hebt, zoals mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Als je gezond eet en daarnaast goed slaapt en beweegt, zorg je voor een optimale weerstand.
Onze adviezen in het kort:

  • Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit.
  • Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst.
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
  • Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.
  • Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Kijk op de site van het Voedingscentrum voor meer info over corona en voeding.

Ook interessant!

Doe mee aan het onderzoek van het Voedingscentrum!

Vanuit het Voedingscentrum zijn we benieuwd wat jouw behoefte is aan informatie op het gebied van voeding voor de baby en moeder en hoe we jou nog beter kunnen ondersteunen. […] Lees meer

Gratis E-learning voor alle kraamverzorgenden!

Ook in deze onzekere tijd gaan jullie iedere dag weer op pad om jonge gezinnen bij te staan in de kraamweek. Pampers is jullie, samen met alle ouders, heel dankbaar […] Lees meer

Informeer rokende ouders over kans op (ernstiger verloop) corona

Mensen die roken hebben een minder goede afweer in hun longen. Ze zijn in het algemeen gevoeliger voor virus-infecties en waarschijnlijk ook voor het coronavirus. Er is steeds meer bewijs […] Lees meer

Instructie fles klaarmaken

Ook in het geval van corona geldt de instructie van het Voedingscentrum voor het klaarmaken van de fles. Extra belangrijk in deze tijd is om te zorgen dat je handen, […] Lees meer

Instructiekaart voor het kraamgezin tijdens de coronacrisis

Hieronder tref je een Instructiekaart aan die speciaal is ontwikkeld voor laaggeletterden, deze is ook te gebruiken voor anderstaligen. De kraamverzorgende kan deze Instructiekaart tijdens de coronacrisis aanbieden als voorbereiding […] Lees meer

Handreiking kraamzorg op afstand tijdens de coronacrisis

Als je in een gezin met een coronabesmetting werkt, is het leveren van 3 uur fysieke zorg per dag het uitgangspunt. De rest van je begeleiding en informatie kan je […] Lees meer

Aanpassingen in 3 Werkinstructies

Het KCKZ heeft aanpassingen (geel gearceerd) doorgevoerd in de volgende 3 werkinstructies: Werkinstructie Thuisisolatie bij Coronabesmetting tijdens het kraambed Werkinstructie Extra maatregelen bij partusassistentie in de coronacrisis Werkinstructie tijdens coronacrisis […] Lees meer

Meest gestelde vragen over de werkwijze tijdens de Coronacrisis

We krijgen per mail heel veel vragen van kraamverzorgenden en hebben deze samengevat in een overzicht: 1. Waar halen we de beschermende materialen vandaan voor de zorg in het kraambed? […] Lees meer

Directiemail van Bo Geboortezorg: Het begeleiden van leerlingen gedurende de COVID 19 pandemie

Het is gedurende de COVID-19 pandemie van belang dat u zoveel mogelijk zorgt voor de continuïteit van zorg op de korte én lange termijn. De capaciteit van gediplomeerde leerlingen is […] Lees meer

Gehoorscreening voor pasgeborenen vanaf 4 mei weer van start

Op maandag 4 mei 2020 is de gehoorscreening van pasgeborenen weer gestart. Door de uitbraak van het coronavirus werd deze screening sinds 24 maart 2020 tijdelijk niet uitgevoerd. Voor kinderen […] Lees meer