Hoe zorg je voor een goede weerstand?

Gepubliceerd 15 juni 2020

Besmetting met corona kun je niet voorkomen met een gezonde leefstijl. Maar door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, blijft je algehele weerstand zo hoog mogelijk. Met een goede weerstand is je lichaam beter in staat om ziekmakende bacteriën en virussen te bestrijden en word je vaak minder snel of hevig ziek. Mocht je toch ziek worden, dan herstel je meestal sneller.

Door te eten volgens de Schijf van Vijf krijg je alle goede stoffen binnen die je nodig hebt, zoals mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Als je gezond eet en daarnaast goed slaapt en beweegt, zorg je voor een optimale weerstand.
Onze adviezen in het kort:

  • Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit.
  • Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst.
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
  • Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.
  • Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Kijk op de site van het Voedingscentrum voor meer info over corona en voeding.

Ook interessant!

Coronamaatregelen kraamzorgsector per risiconiveau

In bijgaand overzicht zijn de Coronamaatregelen voor de kraamzorgsector per risiconiveau samengevat. Zo zie je in één overzicht waar je op moet letten om je werkzaamheden zo goed én zo […] Lees meer

Meest gestelde vragen tijdens de Coronacrisis

Vragen over persoonlijk beschermende middelen (PBM) Waar halen we de persoonlijk beschermende materialen vandaan voor de zorg in het kraambed? Jouw kraamzorgorganisatie en de kraamverzorgende die als ZZP’er werkt kan […] Lees meer

Update: Advies gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

In dit bericht tref je de adviezen aan met betrekking tot het (preventief) gebruiken van persoonlijke beschermingsmaatregelen (PBM) in de kraamzorgsector. Aanleiding is het stijgende aantal positieve testuitslagen en de […] Lees meer

Campagne “Stoppen met roken”

Is het de taak van de kraamverzorgende om stoppen met roken te bespreken? Het is een gezamenlijke taak van alle zorgverleners uit de geboorteketen, en daarmee ook van de kraamverzorgende. […] Lees meer

Aanpassing beleid rondom Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM)

In navolging van het aangepaste beleid rondom kraamvisite en intake is ook het PBM-beleid in de sector vernieuwd. Net zoals het advies rondom kraamvisite en intake is ook dit advies […] Lees meer

Maatregelen n.a.v. persconferentie 28 september 2020

Het aantal besmettingen loopt in bepaalde regio’s heel snel op. Daardoor zijn er door de regering landelijke beperkende maatregelen genomen met aanvullingen van regionale maatregelen voor de komende 3 weken. […] Lees meer

Update naar aanleiding van persconferentie 28 september 2020

Naar aanleiding van de persconferentie van premier Rutte en minister de Jonge overleggen de NBvK, Bo Geboortezorg, KNOV en KCKZ op dit moment hoe we de beperkende maatregelen in de kraamzorg […] Lees meer

De landelijke borstvoedingsweek

Maandag 28 september is de Landelijke Borstvoedingsweek van start gegaan. In deze Landelijke Borstvoedingsweek lanceert het Voedingscentrum een viertal filmpjes die (aanstaande) ouders ondersteuning bieden bij het geven van borstvoeding. […] Lees meer

Scholingscategorie Algemeen/Overig

Om aan de Herregistratie-eisen te voldoen moet je voor elke scholingscategorie een minimaal aantal accreditatiepunten behalen, waarbij het totaal op minimaal 43 punten komt. Zo geldt er voor de scholingscategorie […] Lees meer

Voorrang testbeleid kraamzorg

Vanaf 21 september 2020 hebben o.a. kraamverzorgenden voorrang bij het testbeleid. Dit is een tijdelijke maatregel in verband met de tekorten aan testcapaciteit. Alléén mensen die in aanmerking komen voor […] Lees meer