Hoe zorg je voor een goede weerstand?

Gepubliceerd 15 juni 2020

Besmetting met corona kun je niet voorkomen met een gezonde leefstijl. Maar door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, blijft je algehele weerstand zo hoog mogelijk. Met een goede weerstand is je lichaam beter in staat om ziekmakende bacteriën en virussen te bestrijden en word je vaak minder snel of hevig ziek. Mocht je toch ziek worden, dan herstel je meestal sneller.

Door te eten volgens de Schijf van Vijf krijg je alle goede stoffen binnen die je nodig hebt, zoals mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Als je gezond eet en daarnaast goed slaapt en beweegt, zorg je voor een optimale weerstand.
Onze adviezen in het kort:

  • Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit.
  • Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst.
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
  • Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.
  • Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Kijk op de site van het Voedingscentrum voor meer info over corona en voeding.

Ook interessant!

Uitstel Herregistratie i.v.m. Coronavirus stopt per 1 oktober a.s.

Vanuit het Kenniscentrum Kraamzorg vonden we het belangrijk om de individuele kraamverzorgenden en kraamzorgorganisaties voldoende tijd, ruimte én rust te geven op het gebied van de herregistratie tijdens de Coronacrisis. […] Lees meer

Landelijke Protocollen en Handelingen

Er heeft wederom een evaluatie en aanpassing van de Landelijke Protocollen en Handelingen vanuit de Beleidscommissie plaatsgevonden. Alle wijzigingen in de protocollen en handelingen zijn nu aangepast in de App […] Lees meer

Nieuwe directeur Kenniscentrum Kraamzorg

Marie-Pauline van der Ven heeft als directeur van het Kenniscentrum Kraamzorg (KCKZ) besloten om de dagelijkse leiding van het KCKZ over te dragen. Marie-Pauline heeft aan de wieg gestaan van […] Lees meer

Hitteplan actief vanaf 6 augustus

Per 6 augustus 2020 is het Nationaal Hitteplan actief voor het gehele land. De hitte zal meerdere dagen aanhouden, naar verwachting tot na het weekend. Daarnaast geldt een smogwaarschuwing. Het […] Lees meer

Nieuw: digitaal Alert Magazine, Kindermishandeling: zie jij het?

Als zorgprofessional werk je dagelijks met kinderen en ouders. Soms vermoed je dat het bij gezinnen thuis niet goed gaat. Zorgen de ouders wel goed voor hun kinderen? Klopt het […] Lees meer

Altijd en overal de juiste, actuele gegevens beschikbaar binnen de geboortezorg

Zorgverleners in de geboortezorg werken op grote schaal multidisciplinair samen en stellen daarbij de zwangere centraal. Om deze samenwerking soepeler te laten verlopen is digitale gegevensuitwisseling belangrijk en een grote […] Lees meer

Aangepaste werkinstructies Covid-19 na verruimende maatregelen per 1 juli

Ook al zijn er vanuit de overheid nieuwe verruimende maatregelen doorgevoerd per 1 juli jl. dan blijft het raadzaam voorzichtig te zijn met het bezoek tijdens de kraamperiode. Na overleg […] Lees meer

Hik belangrijk voor ontwikkeling baby

We hebben allemaal wel eens de hik. Toch zijn het vooral baby’s die na het drinken de hik krijgen. Ouders proberen er alles aan om de hik te doen stoppen.  […] Lees meer

Doe mee aan het onderzoek van het Voedingscentrum!

Vanuit het Voedingscentrum zijn we benieuwd wat jouw behoefte is aan informatie op het gebied van voeding voor de baby en moeder en hoe we jou nog beter kunnen ondersteunen. […] Lees meer

Gratis E-learning voor alle kraamverzorgenden!

Ook in deze onzekere tijd gaan jullie iedere dag weer op pad om jonge gezinnen bij te staan in de kraamweek. Pampers is jullie, samen met alle ouders, heel dankbaar […] Lees meer